CPK – nowe plany i nowe nadzieje
W Sali Marmurowej Gmachu Sejmu Śląskiego odbyło się spotkanie, które może zadecydować o przyszłości jednej z największych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce – Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Wspólne posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Wielkoskalowych Inwestycji Celu Publicznego i Wywłaszczeń oraz Doraźnej Komisji ds. Projektów Rządowych Sejmiku Województwa Śląskiego zgromadziło najważniejszych decydentów, by przedyskutować nowe założenia projektu oraz związane z nim wyzwania.
Priorytet: Ludzie przed infrastrukturą
Marszałek Województwa Śląskiego, Wojciech Saługa, otwierając spotkanie, podkreślił, że nowa wersja projektu CPK ma na celu przede wszystkim minimalizację negatywnych skutków społecznych. – Nie możemy budować przyszłości na krzywdzie ludzi. Projekt musi być realizowany z poszanowaniem praw mieszkańców – zaznaczył Saługa. Wcześniejsze plany budowy CPK wywoływały liczne protesty, głównie ze względu na dużą skalę wywłaszczeń i ingerencji w lokalne społeczności. Teraz władze obiecują, że te problemy zostaną rozwiązane.
Paweł Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, dodał, że nowe rozwiązania mają nie tylko przyspieszyć transport międzynarodowy, ale przede wszystkim poprawić jakość połączeń regionalnych. – Chcemy, aby mieszkańcy aglomeracji śląskiej mogli szybciej i wygodniej przemieszczać się między miastami – powiedział Malepszak.
Rewolucja na torach: Szybsze połączenia, mniej czasu w podróży
Jednym z najważniejszych elementów nowego projektu CPK jest rewolucja w regionalnym transporcie kolejowym. Według założeń, czas podróży między Katowicami a sąsiednimi miastami ma zostać znacząco skrócony. Przykładowo, podróż z Katowic do Rybnika ma trwać zaledwie 24 minuty (obecnie 45 minut), do Żor – 20 minut (zamiast godziny), a do Mikołowa – 10 minut (dotychczas 20 minut). Planowane jest również uruchomienie bezpośredniego połączenia kolejowego między Katowicami a Jastrzębiem-Zdrojem, co skróci czas podróży do 35 minut. Dla porównania, obecnie podróż autobusem zajmuje nawet 80 minut, a samochodem – około godziny.
Nowe połączenia międzynarodowe również mają zrewolucjonizować transport. Z Katowic do Ostrawy podróż zajmie 37 minut, do Pragi – 2,5 godziny, do Brna – 1 godzinę i 40 minut, do Wiednia – 2 godziny i 45 minut, a do Budapesztu – 3 godziny i 50 minut. To ogromna zmiana dla mieszkańców regionu, którzy do tej pory musieli liczyć się z długimi i uciążliwymi podróżami.
Ochrona środowiska i konsultacje społeczne
Nowy projekt CPK zakłada również większą dbałość o środowisko naturalne oraz minimalizację ingerencji w zabudowę. W Łaziskach Górnych przewidziano lepszą ochronę terenów rekreacyjnych, w Palowicach powstanie estakada, a w Mikołowie planowany jest układ dwutorowy z ograniczeniem zakresu inwestycji, które wcześniej budziły sprzeciw społeczny.
– Projekt jest cały czas dopracowywany w oparciu o konsultacje społeczne. Kluczowe są nie tylko kwestie techniczne, ale także gospodarka nieruchomościami – podkreśliła radna Sejmiku Województwa Śląskiego, Ewa Chmielorz.
Mniejsze wywłaszczenia i program dobrowolnych nabyć
Jednym z najbardziej kontrowersyjnych aspektów projektu CPK były wywłaszczenia. Według nowych założeń, ingerencja w zabudowę ma być mniejsza o 30%, a skala wywłaszczeń – ograniczona. Dodatkowo uruchomiony zostanie program dobrowolnych nabyć nieruchomości, który zakłada wypłatę właścicielom wartości rynkowej powiększonej o 20% dla gruntów i 40% dla budynków. Środki z transakcji mają być przekazywane na długo przed faktycznym przejęciem nieruchomości, co ma zwiększyć zaufanie społeczne do projektu.
Czy CPK stanie się rzeczywistością?
Mimo optymistycznych zapowiedzi, wciąż pozostaje wiele pytań dotyczących realizacji projektu. Kluczowe będą dalsze konsultacje z mieszkańcami oraz transparentność w zarządzaniu inwestycją.
Fot. Tomasz Żak/UMWŚ






