Kluczowe inwestycje kolejowe w Sosnowcu
Na stacji Sosnowiec Główny powstaje nowy peron, a prace przy przystanku Sosnowiec Środula nabierają tempa. Równolegle ruszają modernizacje ważnych wiaduktów kolejowych w centrum miasta. Wszystkie działania mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa, usprawnienie ruchu oraz poprawę komfortu podróży koleją na trasie Będzin – Katowice Szopienice Południowe.
Przebudowa wiaduktów w Sosnowcu
Wkrótce rozpoczną się prace przy wiadukcie kolejowym nad ul. Piłsudskiego w Sosnowcu. Konstrukcja, której stan techniczny wymaga kompleksowej przebudowy, zostanie zmodernizowana z zachowaniem historycznych portali wjazdowych i charakterystycznych słupów wspierających. Środkowy rząd słupów, znajdujący się między liniami tramwajowymi, zostanie usunięty, co zwiększy prześwit pod wiaduktem i usprawni ruch drogowy oraz tramwajowy.

Rozpoczęcie robót zaplanowano na 17 lutego 2025 r., zbieżnie z początkiem ferii zimowych. W tym okresie ruch samochodowy i tramwajowy pod obiektem zostanie zamknięty, ale piesi będą mogli korzystać z przejścia. 17 marca ulica Piłsudskiego zostanie otwarta, a prace przeniosą się na wiadukt przy ul. Żeromskiego. Na czas zamknięć ulic zostaną wyznaczone alternatywne trasy dojazdu oraz zmiany w komunikacji miejskiej.
Równocześnie przebudowywany jest wiadukt nad ul. Nowopogońską. Powstaje tam nowa konstrukcja z większym prześwitem i szerszą drogą, która docelowo będzie posiadała dwa pasy ruchu, chodnik i ścieżkę rowerową. Prace mają zakończyć się w III kwartale 2025 roku.

Nowe perony i stacje na trasie Będzin – Katowice Szopienice
Na stacji Sosnowiec Główny powstaje trzeci peron, co zwiększy przepustowość i komfort dla pasażerów. Dwa istniejące perony zostaną przebudowane i wyposażone w nowe wiaty o charakterystycznym designie, przypominającym obecne zadaszenia. Podróżni z ograniczoną możliwością poruszania się zyskają łatwiejszy dostęp dzięki windom i pochylniom.

Prace koncentrują się na budowie peronu nr 3 oraz dwóch nowych torów. Powstaje również nowa nastawnia, która umożliwi dyżurnym lepsze zarządzanie ruchem pociągów, oraz hala garażowo-magazynowa dla specjalistycznych pojazdów technicznych.
Na przystanku Sosnowiec Środula wybudowano już jeden z dwóch peronów. Bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów poprawi podziemne przejście, które zastąpi dotychczasowy przejazd w poziomie szyn. Wokół przystanku trwają prace związane z budową zjazdów i wjazdów na DK94, co usprawni komunikację drogową. Zakończenie robót planowane jest na połowę 2025 roku.
Większa przepustowość i rozdzielenie ruchu
Na całej trasie od Będzina przez Sosnowiec do Katowic Szopienic budowane są dodatkowe tory, co pozwoli rozdzielić ruch dalekobieżny od regionalnego. Modernizacja obejmuje również stację Będzin, która zostanie przeznaczona wyłącznie dla ruchu towarowego.
Na katowickim odcinku trasy zakończono montaż dwóch przęseł nowego wiaduktu kolejowego nad modernizowaną linią oraz wybudowano most nad Rawą. Kolejne prace, w tym budowa przystanku Katowice Morawa, zaplanowano na drugą połowę 2025 roku.
Ogromna inwestycja z dofinansowaniem unijnym
Modernizacja linii kolejowej E 65, w tym odcinka Będzin – Katowice Szopienice Południowe, jest częścią większego projektu obejmującego także trasy Tychy – Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice. Łączna wartość inwestycji wynosi około 7 mld zł i jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Źródło PKP PLK