Most na Odrze w Raciborzu rośnie w oczach – kolejny etap prac rozpoczęty
Budowa nowego mostu na Odrze w Raciborzu wchodzi w decydującą fazę. Na placu budowy ruszyło nasuwanie gotowych elementów konstrukcji, co oznacza, że z każdym tygodniem obiekt zbliża się do swojego docelowego kształtu.
Według planu, nowa przeprawa połączy oba brzegi Odry na początku 2027 roku, a inwestycja – warta 293,7 mln zł – stanie się jednym z najważniejszych projektów infrastrukturalnych realizowanych przez Województwo Śląskie.
Most gigant – liczby, które robią wrażenie
- Długość mostu: 633,6 metra
- Liczba przęseł: 13 (o rozpiętości 40–50 m)
- Nowy odcinek drogi: 2,7 km długości
- Wykonawca: Strabag Infrastruktura Południe
Nowa droga wojewódzka obejmie m.in. chodniki, ciągi pieszo–rowerowe, skrzyżowania, zatoki autobusowe, oświetlenie, odwodnienie oraz urządzenia ochrony środowiska.
Technologia z precyzją zegarka
Most powstaje w technologii nasuwania podłużnego – na brzegu rzeki wykonuje się 25–metrowe segmenty, które po zbrojeniu i betonowaniu są „wypychane” nad rzekę. Rytm prac jest imponująco regularny: jeden segment w tydzień.
– Po sześciu miesiącach ustrój nośny będzie gotowy – zapowiada Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.
Dlaczego to takie ważne dla regionu?
Obecnie ruch tranzytowy w tym rejonie odbywa się przez przeprawę promową, co znacznie ogranicza komunikację. Nowy most:
- skróci czas przejazdu,
- poprawi bezpieczeństwo,
- odciąży lokalne drogi,
- stworzy nowe możliwości rozwoju gospodarczego.
– To jedna z największych inwestycji samorządu województwa. Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem i w 2027 roku most będzie służył mieszkańcom i kierowcom – podkreśla wicemarszałek Grzegorz Boski.
FOT. UMWS