Nowa strategia dla polskiej turystyki – Śląskie wiodącym regionem
Szczyrk, 6 maja 2025 r. – Redakcja
W malowniczym Szczyrku odbyła się kolejna konferencja poświęcona przyszłości polskiej turystyki. Spotkanie, w którym udział wzięli przedstawiciele rządu, samorządów oraz branży turystycznej, miało na celu diagnozę aktualnej sytuacji sektora oraz wypracowanie nowej strategii rozwoju.
Śląskie w czołówce turystycznych potęg
Województwo śląskie od lat plasuje się wśród najatrakcyjniejszych regionów turystycznych w Polsce. Jak podkreślił marszałek Wojciech Saługa, region ten zajmuje 6. miejsce w kraju pod względem bazy noclegowej i infrastruktury, ale wyróżnia się aż pięcioma złotymi certyfikatami przyznawanymi najlepszym produktom turystycznym.
– Beskidy, Śląsk Cieszyński, Kraina Górnej Odry i Jura Krakowsko-Częstochowska to miejsca, które od lat przyciągają tłumy turystów. Długi majowy weekend tylko to potwierdził – mówił marszałek Saługa. – Mamy ogromny potencjał, ale przed nami także wyzwania, które wymagają współpracy samorządów i przedsiębiorców.
Nowa strategia ministerstwa: turystyka wewnętrzna i zagraniczna
Sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki, Piotr Borys, zapowiedział prace nad aktualizacją krajowej strategii turystycznej. – Od kilku lat nie mieliśmy nowoczesnego dokumentu, który wyznaczałby kierunki rozwoju. Dziś, współpracując z marszałkami, chcemy promować Polskę nie tylko wśród rodzimych turystów, ale także przyciągać gości z Azji i USA – mówił Borys.
Wśród priorytetów znalazło się także:
- promowanie najmu krótkoterminowego,
- wsparcie branży turystycznej w zakresie gwarancji bankowych,
- pozycjonowanie Europy jako najbezpieczniejszej destynacji turystycznej.
– *W wielu krajach UE turystyka stanowi 9% PKB, w Polsce to obecnie 5%. Mamy jednak szansę stać się liderem w Europie Środkowo-Wschodniej* – dodał Borys.
Wydarzenia kluczem do promocji regionu
Małgorzata Wilk-Grzywna, wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej, podkreśliła, że Śląskie wyróżnia się nie tylko certyfikatami, ale także świetnie rozwiniętą siecią 53 centrów informacji turystycznej. – Strategia regionu sięgająca 2030 roku jest dobrze przygotowana, a kluczem do sukcesu są też wielkie wydarzenia – mówiła.
W tym roku takim wydarzeniem będzie m.in. Tour de Pologne, podczas którego Katowice zostaną zaprezentowane międzynarodowej publiczności.
Kolejne spotkania w całej Polsce
Konferencja w Szczyrku była już trzecim z serii spotkań dotyczących nowej strategii turystycznej. Kolejne odbędą się w innych regionach, aby wypracować kompleksowy plan rozwoju sektora w skali całego kraju.
Czy Śląskie utrzyma swoją pozycję turystycznej potęgi? Wszystko wskazuje na to, że tak – pod warunkiem dalszych inwestycji, promocji i współpracy międzysektorowej.
Źródło: UMWS / Ministerstwo Sportu i Turystyki Fot. Andrzej Grygiel UMWŚ