Ładowanie

TERAZ:

Pilna potrzeba rozbudowy autostrady A4 na odcinku Kraków–Katowice

Spółka Stalexport Autostrady, zarządzająca odcinkiem autostrady A4 między Krakowem a Katowicami, apeluje do przedstawicieli strony publicznej o przyspieszenie prac związanych z rozbudową trasy o trzeci pas ruchu. Według zarządcy autostrady, niezwłoczne rozpoczęcie projektowania mogłoby znacząco skrócić czas realizacji inwestycji. W przeciwnym razie już za dwa lata użytkownicy trasy mogą zmierzyć się z poważnymi problemami, takimi jak chroniczne korki i przeciążenie infrastruktury.

Priorytet: bezpieczeństwo i standardy techniczne

Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady S.A. konsekwentnie realizuje ostatni etap prac modernizacyjnych przed zakończeniem koncesji w marcu 2027 roku. Utrzymanie wysokiego standardu technicznego autostrady oraz bezpieczeństwo jej użytkowników pozostają kluczowymi priorytetami spółki. Jednak ze względu na rosnące natężenie ruchu i jego potencjalny wzrost, konieczna jest rozbudowa trasy o trzeci pas ruchu oraz modernizacja obiektów mostowych.

Dochodzimy do momentu, w którym kończy się koncesja, a autostrada wymaga rozbudowy. Potrzebny jest trzeci pas ruchu i zwiększenie nośności obiektów mostowych, nie tylko ze względu na komfort jazdy kierowców, ale również potrzebę modernizacji infrastruktury z punktu widzenia logistycznego, w tym głównie logistyki wojskowej – podkreśla Andrzej Kaczmarek, prezes zarządu Stalexport Autostrady S.A.

Infrastruktura dostosowana do standardów NATO

Spółka zwraca uwagę na konieczność dostosowania infrastruktury do standardów NATO, zwłaszcza w kontekście obecnej sytuacji geopolitycznej. Autostrada A4 stanowi ważny korytarz transportowy łączący Europę Zachodnią i Wschodnią, co ma kluczowe znaczenie dla transportu militarnego. Inwestycje powinny objąć nie tylko rozbudowę pasa ruchu, ale także zwiększenie nośności mostów i wiaduktów, rozbudowę zjazdów oraz zwiększenie przepustowości trasy.

Autostrada A4 wymaga szybkiej rozbudowy o trzeci pas z uwagi na perspektywę znacznego wzrostu natężenia ruchu i zagrożenie dla jego płynności. Już teraz średni dobowy ruch wynosi 50 tys. pojazdów, a problemem są obiekty mostowe o zbyt małej nośności. Infrastruktura nigdy nie była przewidziana na takie obciążenie, ani na przejazdy wojskowych pojazdów ponadgabarytowych – mówi prezes Stalexport Autostrady S.A.

Wyzwania związane z końcem koncesji

Koncesja spółki Stalexport Autostrada Małopolska wygasa w marcu 2027 roku, po czym odcinek A4 przejdzie pod zarząd Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Ministerstwo Infrastruktury zapowiada możliwość zniesienia opłat dla samochodów osobowych, co może prowadzić do gwałtownego wzrostu natężenia ruchu.

W Hiszpanii, po zniesieniu opłat na kilku autostradach, nastąpił wzrost ruchu z dnia na dzień o ponad 70 proc. W przypadku A4 oznacza to realne ryzyko zatrzymania ruchu i powstania gigantycznych korków – wskazuje prezes Kaczmarek.

Potrzeba inwestycji i współpracy publiczno-prywatnej

W 2024 roku Stalexport przeznaczył na inwestycje 239,4 mln zł, a do końca koncesji nakłady na modernizację autostrady przekroczą 400 mln zł. Łączna wartość kontraktów zawartych w latach 2023-2024 wyniosła około 540 mln zł. Jednak przystosowanie autostrady do nowych wyzwań związanych ze wzrostem natężenia ruchu i transportu militarnego wymaga kolejnych, znacznych nakładów finansowych.

Jako państwo mamy wiele nowych potrzeb w zakresie infrastruktury drogowej i nie jesteśmy w stanie zrealizować tych projektów wyłącznie wykorzystując środki z Krajowego Funduszu Drogowego oraz potencjał GDDKiA. Możemy te procesy przyspieszyć, angażując prywatny kapitał – ocenia prezes Stalexport Autostrady S.A.

Partnerstwo Publiczno-Prywatne kluczem do sukcesu

Eksperci coraz częściej podkreślają konieczność zwiększenia udziału podmiotów prywatnych w projektach infrastrukturalnych. Partnerstwo Publiczno-Prywatne (PPP) to narzędzie, które może przyspieszyć budowę i modernizację dróg, zwłaszcza gdy środki publiczne są ograniczone. W ramach PPP partner prywatny odpowiada zarówno za etap budowy, jak i utrzymania infrastruktury, co pozwala na efektywniejsze zarządzanie projektami.

W priorytetach polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej jakość sieci transportu jest jednym z ważnych elementów. Nowy program UE, ReArm Europe, również adresuje problemy związane z transportem militarnym. To właściwy moment, aby zastanowić się nad możliwością udziału podmiotów prywatnych w rozbudowie infrastruktury – dodaje prezes Kaczmarek.

Podsumowanie

Rozbudowa autostrady A4 na odcinku Kraków–Katowice o trzeci pas ruchu to pilna potrzeba, która wymaga szybkich działań ze strony zarówno publicznej, jak i prywatnej. W obliczu rosnącego natężenia ruchu, konieczności modernizacji infrastruktury oraz wyzwań związanych z transportem militarnym, współpraca międzysektorowa wydaje się niezbędna. Dalsze opóźnienia mogą prowadzić do poważnych problemów komunikacyjnych, a także osłabić zdolność Polski do reagowania na wyzwania logistyczne i militarne w regionie.

Źródło: Dwa Kwadranse

Share this content: