Rozwój infrastruktury rowerowej w Dąbrowie Górniczej – aktualne inwestycje
Dąbrowa Górnicza konsekwentnie realizuje IV etap programu zielonej mobilności, rozbudowując sieć tras rowerowych na swoim terenie. W ostatnim czasie zakończono prace przy ulicy Młodych i części ulicy Tysiąclecia, obecnie trwa budowa wzdłuż alei Zagłębia Dąbrowskiego, a w planach na ten rok jest realizacja inwestycji przy ulicy Wybickiego.
Zrealizowane inwestycje rowerowe
Na ulicy Młodych powstała już droga rowerowa po stronie ogródków działkowych, stanowiąca połączenie z istniejącą trasą przy ulicy Kasprzaka. Po przeciwnej stronie ulicy dokończono ciąg pieszo-rowerowy, prowadzący w kierunku parku Podlesie i ulicy Tysiąclecia.
Ukończono także budowę drogi rowerowej i chodnika wzdłuż fragmentu ulicy Tysiąclecia – od skrzyżowania z aleją Piłsudskiego do skrzyżowania z ulicą 11 Listopada. W najbliższych tygodniach zostanie tam wykonane oznakowanie i przejazdy rowerowe.
Trwające prace przy alei Zagłębia Dąbrowskiego
Aktualnie trwa realizacja ciągów pieszo-rowerowych po obu stronach alei Zagłębia Dąbrowskiego. Każdy z nich będzie miał szerokość trzech metrów. Jak podkreśla Krzysztof Serafiński, zastępca naczelnika Wydziału Inwestycji Drogowych w dąbrowskim Urzędzie Miejskim, takie rozwiązanie pozwoliło uniknąć wycinki drzew i krzewów rosnących wzdłuż alei.
Prace rozpoczęto od strony dworca kolejowego w Gołonogu, gdzie ciąg powstaje od wysokości firmy Gühring do ronda przy skrzyżowaniu z ulicą Tysiąclecia. W kolejnym etapie realizowany będzie ciąg po przeciwnej stronie alei – od wspomnianego ronda do wlotu ulicy Wybickiego.
Planowane inwestycje na 2024 rok
W najbliższych miesiącach miasto planuje budowę:
- drogi rowerowej po stronie pasażu handlowego przy ulicy Wybickiego
- ciągu pieszo-rowerowego po stronie biblioteki przy tej samej ulicy
Na realizację IV etapu zielonej mobilności Dąbrowa Górnicza pozyskała ponad 3,6 mln zł unijnego dofinansowania. Jednocześnie trwają już przygotowania do V etapu programu, na który miasto może otrzymać kolejne kilkanaście milionów złotych ze środków unijnych. Wśród planowanych inwestycji znajdują się drogi rowerowe i ciągi pieszo-rowerowe wzdłuż ulic: Myśliwskiej, Podlesie, Robotniczej, Korczaka, Struga, Kosmonautów oraz fragmentu ulicy Inwestycyjnej (od Roździeńskiego do strefy w Tucznawie).
Stan infrastruktury rowerowej w Dąbrowie Górniczej
Według danych na koniec 2024 roku, łączna długość wszystkich dróg rowerowych w mieście (w tym szlaków i leśnych dróg rowerowych) wynosiła prawie 97 kilometrów. Z tego ponad 55 kilometrów stanowią asfaltowe drogi rowerowe. Realizowane obecnie inwestycje znacząco zwiększą te wartości, poprawiając jednocześnie komfort i bezpieczeństwo rowerzystów oraz pieszych.
UM w Dąbrowie Górniczej