Ładowanie

TERAZ:

Teatr Polski w Bielsku-Białej triumfatorem 57. edycji Złotych Masek

Podczas uroczystej gali w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach ogłoszono laureatów prestiżowych nagród Złotych Masek. Teatr Polski w Bielsku-Białej okazał się prawdziwym zwycięzcą wieczoru, zdobywając aż cztery statuetki, w tym najważniejszą – za Spektakl Roku 2024 – którą przyznano „Diabłom” w reżyserii Mai Kleczewskiej.

„Diabły” – historia, która poruszyła jury i publiczność

Nagrodzony spektakl, oparty na scenariuszu Grzegorza Niziołka, sięga do prawdziwych wydarzeń z XVII-wiecznej Francji. To opowieść o głośnym procesie o czary w miasteczku Loudun, gdzie pod zarzutem opętania przez diabły skazano na śmierć proboszcza Urbaina Grandiera. Przedstawienie nie tylko ukazuje mroczne oblicze fanatyzmu religijnego, ale także głęboką ludzką tragedię.

Spodziewaliśmy się kontrowersji, że ta forma może być lepiej przyjęta w Warszawie niż w Bielsku. Tymczasem okazało się, że nasza publiczność jest dojrzała i wyrobiona. Każdego wieczoru długo oklaskuje „Diabły” na stojąco, ale robi to z ogromnym szacunkiem dla aktorów i tematu – podkreślił Witold Mazurkiewicz, dyrektor Teatru Polskiego w Bielsku-Białej, odbierając nagrodę.

Wielki sukces bielskiej sceny

Oprócz tytułu Spektaklu Roku, Złote Maski otrzymali:

  • Oriana Soika za rolę Matki Joanny w „Diabłach”,
  • Michał Czaderna za kreację w „Poszukiwany, poszukiwana” w reż. Pawła Szkotaka,
  • Damian Styrna za scenografię do „Poszukiwany, poszukiwana” oraz „Viva Maria”.

To potwierdza, że Teatr Polski w Bielsku-Białej jest jednym z najważniejszych ośrodków artystycznych na Śląsku.

141882-1024x683 Teatr Polski w Bielsku-Białej triumfatorem 57. edycji Złotych Masek

Nagrody dla innych teatrów regionu

Wśród pozostałych laureatów znaleźli się:

  • Kamil Zdebel (Opera Śląska) za rolę w „Poławiaczach pereł”,
  • Monika Myśliwiec za choreografię do „Makbeta”,
  • Adrianna Bieżan za rolę w „Ucho” (Teatr Dzieci Zagłębia),
  • Karolina Sosna za drugoplanową kreację w „Bajtle”,
  • Adam Sajnuk za reżyserię „Ferdydurke” (Teatr Miejski w Gliwicach).

W kategorii spektakli dla młodych widzów nagrodzono „Inny” Śląskiego Teatru Lalki i Aktora „Ateneum”, poruszający temat poszukiwania tożsamości.

Specjalne wyróżnienia za przekraczanie granic

Nagrody specjalne trafiły do:

  • Fundacji Teatr Nowy w Częstochowie za inkluzywność i łamanie barier mentalnych,
  • Teatru im. A. Mickiewicza w Cieszynie oraz Těšínské Divadlo za wspólną realizację „Romea i Julii”, symbolizującą przełamywanie granic narodowych.
141879-1024x683 Teatr Polski w Bielsku-Białej triumfatorem 57. edycji Złotych Masek

Złote Maski – tradycja od 1967 roku

Nagroda, której historia sięga 1967 roku, honoruje najwybitniejsze osiągnięcia teatralne na Śląsku. Od 1999 roku przyznaje ją Województwo Śląskie, oceniając premierowe spektakle z poprzedniego roku.

Dodatkowe wyróżnienia z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru

Śląski Oddział ZASP przyznał również:

  • Nagrodę im. Leny Starke dla Oriany Soiki, Marcina Gawła, Jakuba Piwowarczyka oraz Eugeniusza Jachyma (Banialuka),
  • Nagrodę im. Adama Baumana dla Aleksandry Bernatek (Teatr Śląski),
  • Nagrodę Dziennika Teatralnego dla Martyny Gajak (Banialuka).

Galę zakończył występ duetu Matylda/Łukasiewicz, dopełniając artystyczny charakter wieczoru.

Teatr Polski w Bielsku-Białej po raz kolejny udowodnił, że jest miejscem, gdzie powstają dzieła na najwyższym poziomie, a publiczność docenia odważne i ambitne propozycje sceniczne.

Fot. UMWŚ

Share this content: