Teatr Polski w Bielsku-Białej triumfatorem 57. edycji Złotych Masek
Podczas uroczystej gali w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach ogłoszono laureatów prestiżowych nagród Złotych Masek. Teatr Polski w Bielsku-Białej okazał się prawdziwym zwycięzcą wieczoru, zdobywając aż cztery statuetki, w tym najważniejszą – za Spektakl Roku 2024 – którą przyznano „Diabłom” w reżyserii Mai Kleczewskiej.
„Diabły” – historia, która poruszyła jury i publiczność
Nagrodzony spektakl, oparty na scenariuszu Grzegorza Niziołka, sięga do prawdziwych wydarzeń z XVII-wiecznej Francji. To opowieść o głośnym procesie o czary w miasteczku Loudun, gdzie pod zarzutem opętania przez diabły skazano na śmierć proboszcza Urbaina Grandiera. Przedstawienie nie tylko ukazuje mroczne oblicze fanatyzmu religijnego, ale także głęboką ludzką tragedię.
– Spodziewaliśmy się kontrowersji, że ta forma może być lepiej przyjęta w Warszawie niż w Bielsku. Tymczasem okazało się, że nasza publiczność jest dojrzała i wyrobiona. Każdego wieczoru długo oklaskuje „Diabły” na stojąco, ale robi to z ogromnym szacunkiem dla aktorów i tematu – podkreślił Witold Mazurkiewicz, dyrektor Teatru Polskiego w Bielsku-Białej, odbierając nagrodę.
Wielki sukces bielskiej sceny
Oprócz tytułu Spektaklu Roku, Złote Maski otrzymali:
- Oriana Soika za rolę Matki Joanny w „Diabłach”,
- Michał Czaderna za kreację w „Poszukiwany, poszukiwana” w reż. Pawła Szkotaka,
- Damian Styrna za scenografię do „Poszukiwany, poszukiwana” oraz „Viva Maria”.
To potwierdza, że Teatr Polski w Bielsku-Białej jest jednym z najważniejszych ośrodków artystycznych na Śląsku.

Nagrody dla innych teatrów regionu
Wśród pozostałych laureatów znaleźli się:
- Kamil Zdebel (Opera Śląska) za rolę w „Poławiaczach pereł”,
- Monika Myśliwiec za choreografię do „Makbeta”,
- Adrianna Bieżan za rolę w „Ucho” (Teatr Dzieci Zagłębia),
- Karolina Sosna za drugoplanową kreację w „Bajtle”,
- Adam Sajnuk za reżyserię „Ferdydurke” (Teatr Miejski w Gliwicach).
W kategorii spektakli dla młodych widzów nagrodzono „Inny” Śląskiego Teatru Lalki i Aktora „Ateneum”, poruszający temat poszukiwania tożsamości.
Specjalne wyróżnienia za przekraczanie granic
Nagrody specjalne trafiły do:
- Fundacji Teatr Nowy w Częstochowie za inkluzywność i łamanie barier mentalnych,
- Teatru im. A. Mickiewicza w Cieszynie oraz Těšínské Divadlo za wspólną realizację „Romea i Julii”, symbolizującą przełamywanie granic narodowych.

Złote Maski – tradycja od 1967 roku
Nagroda, której historia sięga 1967 roku, honoruje najwybitniejsze osiągnięcia teatralne na Śląsku. Od 1999 roku przyznaje ją Województwo Śląskie, oceniając premierowe spektakle z poprzedniego roku.
Dodatkowe wyróżnienia z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru
Śląski Oddział ZASP przyznał również:
- Nagrodę im. Leny Starke dla Oriany Soiki, Marcina Gawła, Jakuba Piwowarczyka oraz Eugeniusza Jachyma (Banialuka),
- Nagrodę im. Adama Baumana dla Aleksandry Bernatek (Teatr Śląski),
- Nagrodę Dziennika Teatralnego dla Martyny Gajak (Banialuka).
Galę zakończył występ duetu Matylda/Łukasiewicz, dopełniając artystyczny charakter wieczoru.
Teatr Polski w Bielsku-Białej po raz kolejny udowodnił, że jest miejscem, gdzie powstają dzieła na najwyższym poziomie, a publiczność docenia odważne i ambitne propozycje sceniczne.
Fot. UMWŚ