Tramwaje Śląskie zamawiają 50 nowych tramwajów
We wtorek Tramwaje Śląskie podpisały umowy na zakup 50 nowych tramwajów, co stanowi około 25% ich obecnego taboru. Nowe pojazdy dostarczą dwie firmy: Modertrans i Pesa. Zamówienie obejmuje 10 krótkich, 13-metrowych tramwajów od Modertransu oraz 40 dłuższych, 25-metrowych pojazdów z Pesy. Całkowity koszt inwestycji wynosi 777 mln zł brutto, a jej realizacja jest możliwa dzięki dofinansowaniu z funduszy unijnych.
Podpisanie umowy
Umowy zostały podpisane przez prezesa Tramwajów Śląskich Bolesława Knapika oraz członków zarządu TŚ Marcina Michalika i Henryka Kolendera. Ze strony producentów swoje podpisy złożyli prezes Pesy Krzysztof Zdziarski i wiceprezes Robert Tafiłowski, a także prezes Modertransu Piotr Pawlak i członek zarządu tej firmy Robert Kij.
Bogumił Sobula, wiceprezydent Katowic, podkreślił, że mieszkańcy regionu wkrótce będą mogli korzystać z nowych, komfortowych tramwajów. – Modernizujemy linie, przebudowujemy torowiska i zajezdnie oraz planujemy budowę nowych tras. Liczę, że transport tramwajowy będzie coraz bardziej efektywny i popularny – powiedział Sobula.
Podobne nadzieje wyraził przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) Kazimierz Karolczak, który stwierdził, że zakup nowoczesnych pojazdów przyczyni się do poprawy jakości transportu publicznego. – Mam nadzieję, że to jeden z pierwszych większych etapów przywracania świetności tramwajom – dodał.
Finansowanie inwestycji
Początkowo Tramwaje Śląskie ubiegały się o dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy (KPO), jednak ich wniosek nie uzyskał wystarczająco wysokiej oceny. Mimo to spółka zwiększyła dotację z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS) – z 177 mln zł do 255 mln zł. Resztę kosztów pokryją środki własne Tramwajów Śląskich, pochodzące m.in. z obligacji zabezpieczonych umową przewozową.
Struktura zamówienia
Tramwaje Śląskie już w grudniu 2023 roku wyłoniły wykonawców w przetargach na dostawę 50 nowych pojazdów. Pesa zaoferowała 170,5 mln zł brutto za 10 tramwajów 25-metrowych i 510,7 mln zł brutto za kolejne 30 pojazdów tej długości. Modertrans dostarczy 10 tramwajów 13-metrowych za 96,8 mln zł brutto.
Zamówienie podzielono na kilka etapów. Pierwsza partia obejmuje 10 jednokierunkowych tramwajów 25-metrowych, które mają zostać dostarczone w ciągu 16 miesięcy. Kolejne 20 jednokierunkowych i 10 dwukierunkowych tramwajów tej samej długości ma być gotowych w ciągu 42 miesięcy. W przypadku krótszych, 13-metrowych tramwajów termin realizacji to także 16 miesięcy.
Tramwaje Śląskie rozwijają flotę
To nie pierwsza tego typu inwestycja spółki. W poprzedniej perspektywie finansowej Unii Europejskiej Tramwaje Śląskie kupiły 55 nowych pojazdów – 45 dłuższych z Pesy i 10 krótszych z Modertransu. Nowe zakupy wpisują się w strategię unowocześniania transportu publicznego w regionie.
Rośnie udział Katowic w spółce
Tramwaje Śląskie to jeden z największych operatorów tramwajowych w Polsce, obsługujący niemal 30 linii w 12 miastach i dysponujący flotą blisko 200 pojazdów. Łączna długość torowisk wynosi ponad 340 km, z czego 30 km znajduje się w zajezdniach.
W ostatnim czasie zmieniła się struktura własnościowa spółki. Dotychczas Tramwaje Śląskie należały do 12 miast wchodzących w skład Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Katowice, które wcześniej miały 47% udziałów, zwiększyły swój pakiet do 55,4% po przejęciu udziałów od Zabrza. Pozostałe miasta przekazały swoje udziały na rzecz GZM, która obecnie posiada 44,6% spółki.
Zakup nowych tramwajów to kolejny krok w kierunku modernizacji transportu publicznego na Śląsku i w Zagłębiu, który ma przyczynić się do poprawy jakości podróży oraz większej popularności komunikacji miejskiej w regionie.
Fot. ZTM METROPOLIA