Ładowanie

TERAZ:

Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce nabiera tempa

18 marca 2025

Polska systematycznie rozwija infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych, co jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na ekologiczne rozwiązania transportowe. W ostatnich latach przybywa stacji ładowania, szczególnie przy drogach krajowych, autostradach i drogach ekspresowych. Obecnie kierowcy pojazdów elektrycznych mogą korzystać z punktów ładowania na 126 Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP), a plany na najbliższe lata zakładają dalszą rozbudowę tej sieci.

Rozwój infrastruktury przy drogach szybkiego ruchu

Do końca 2025 roku planowane jest uruchomienie stacji ładowania na siedmiu MOP-ach o funkcji komercyjnej, gdzie oprócz tradycyjnych stacji paliw i obiektów gastronomii powstaną również punkty ładowania dla pojazdów elektrycznych. To kolejny krok w kierunku stworzenia kompleksowej sieci ładowania, która ma objąć zarówno autostrady, jak i drogi ekspresowe.

W lutym 2025 roku ogłoszono przetarg na dzierżawę miejsc pod budowę hubów ładowania na 31 MOP-ach położonych przy drogach szybkiego ruchu, wzdłuż szlaków komunikacyjnych wchodzących w europejską sieć TEN-T. W ramach tego projektu na MOP-ach o funkcji podstawowej mają powstać ładowarki spełniające wymogi Rozporządzenia AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation).

Wymogi AFIR a plany rozwoju

Zgodnie z wymogami AFIR, dla MOP-ów na sieci bazowej TEN-T minimalne wymagania to:

  • Dla pojazdów osobowych: cztery punkty ładowania o łącznej mocy 600 kW, w tym co najmniej dwa punkty o mocy 150 kW każdy.
  • Dla pojazdów ciężarowych: docelowa, minimalna łączna moc 3600 kW, w tym dwa punkty ładowania o mocy co najmniej 350 kW.

Dla MOP-ów na sieci kompleksowej TEN-T wymagana jest minimalna łączna moc ładowania wynosząca 1500 kW, w tym co najmniej jeden punkt ładowania o mocy 350 kW.

480941470_1112260747612331_2004376406204153824_n-1-1024x996 Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce nabiera tempa

Plany na 2025 rok

W 2025 roku planowane jest ogłoszenie kolejnych przetargów na dzierżawę 48 MOP-ów o docelowej funkcji komercyjnej. Wyłonieni dzierżawcy będą zobowiązani do wybudowania stacji paliw konwencjonalnych oraz obiektów gastronomii. Warunki przetargu przewidują również możliwość budowy ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, zgodnych z wymogami AFIR.

Mapa stacji ładowania

Aktualne lokalizacje funkcjonujących stacji ładowania, tych planowanych do oddania w 2025 roku oraz MOP-ów objętych przetargami, można znaleźć na specjalnie przygotowanej mapie. Dzięki temu kierowcy pojazdów elektrycznych mogą łatwo zaplanować trasy, uwzględniając dostępne punkty ładowania.

Perspektywy na przyszłość

Rozwój infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce to nie tylko odpowiedź na potrzeby kierowców, ale także istotny element transformacji energetycznej i walki z emisją CO₂. Dzięki inwestycjom w huby ładowania oraz współpracy z dzierżawcami MOP-ów, Polska staje się coraz bardziej przyjaznym krajem dla użytkowników pojazdów elektrycznych.

W najbliższych latach można spodziewać się dalszego wzrostu liczby stacji ładowania, co przyczyni się do zwiększenia popularności ekologicznego transportu i poprawy jakości powietrza. To kolejny krok w kierunku zrównoważonej przyszłości, w której elektromobilność odgrywa kluczową rolę.

Zdjęcie GDKiA

Share this content: