Ładowanie

TERAZ:

Minibusy w GZM: rewolucja w transporcie publicznym

Minibusy stają się coraz ważniejszym elementem systemu transportowego Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM) ogłosił kolejny przetarg na realizację połączeń minibusowych, zapowiadając jednocześnie uruchomienie nowych linii. To odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie mieszkańców i samorządów na elastyczne, ekonomiczne i ekologiczne rozwiązania transportowe.

Minibusy – odpowiedź na wyzwania infrastrukturalne

Minibusy to idealne rozwiązanie dla obszarów, gdzie standardowe autobusy nie są w stanie dotrzeć ze względu na wąskie ulice, ciasne skrzyżowania czy inne ograniczenia infrastrukturalne. Dzięki nim mieszkańcy mniejszych miejscowości i trudno dostępnych rejonów zyskują dostęp do komunikacji miejskiej, co przekłada się na większą mobilność i wygodę podróżowania.

– Linie minibusowe to korzyść zarówno dla pasażerów, jak i dla gmin – podkreśla Małgorzata Gutowska, dyrektor ZTM. – Dla mieszkańców to szansa na łatwiejsze przemieszczanie się, a dla samorządów – oszczędności, bo utrzymanie takich linii jest tańsze niż w przypadku standardowych autobusów – dodaje.

Dynamiczny rozwój sieci minibusowej

Statystyki potwierdzają, że minibusy zyskują na popularności. W 2019 roku w GZM funkcjonowało 34 linie minibusowe, które obsługiwały 22 gminy. W ciągu zaledwie pięciu lat liczba ta wzrosła do 52 linii, a zasięg terytorialny zwiększył się do 27 gmin. W tym samym okresie liczba przejechanych kilometrów przez minibusy wzrosła z 2,7 mln do niemal 3,9 mln rocznie.

– W 2023 roku z minibusów skorzystało około 3,2 mln pasażerów, a w 2024 roku liczba ta wzrosła do 3,3 mln – mówi Małgorzata Gutowska. – Szacujemy, że w 2025 roku, dzięki zwiększeniu liczby kursów, z minibusów skorzysta nawet 5 mln osób – dodaje.

Nowe linie i przetargi

ZTM nie zwalnia tempa i już teraz planuje kolejne inwestycje w rozwój sieci minibusowej. W najbliższych miesiącach ma zostać uruchomionych kilka nowych linii, które jeszcze bardziej poprawią dostępność transportu publicznego w regionie. Jednocześnie ogłoszono przetarg na realizację połączeń minibusowych na istniejącej już linii zastępczej, która przebiega przez Katowice i Mysłowice. Oferenci mogą składać swoje propozycje do 14 marca. Kontrakt zakłada realizację prawie 81 tys. wozokilometrów, a usługa ma być świadczona od 26 kwietnia 2025 roku do 31 stycznia 2026 roku.

Wymagania techniczne dla minibusów są jasno określone: pojazdy nie mogą być dłuższe niż 8 metrów i muszą pomieścić co najmniej 35 pasażerów, w tym 11 na miejscach siedzących. To gwarancja, że minibusy będą mogły swobodnie poruszać się po wąskich uliczkach, jednocześnie zapewniając komfort podróżnym.

Przyszłość transportu w GZM

Rozwój linii minibusowych to nie tylko odpowiedź na bieżące potrzeby mieszkańców, ale także element długofalowej strategii poprawy jakości transportu publicznego w GZM. Dzięki minibusom możliwe staje się dotarcie do miejsc, które dotychczas były wykluczone komunikacyjnie, co wpisuje się w ideę zrównoważonego rozwoju i zwiększenia dostępności transportu dla wszystkich.

Statystyki rozwoju linii minibusowych w GZM

RokPraca eksploatacyjna [wozokilometry]Szacowana liczba przejazdówLiczba gmin objętych liniamiLiczba linii minibusowych
20192.742.6522.541.6392234
20233.111.0153.170.1542444
20243.886.2543.257.2332752
20254.189.5945.289.740

Źródło: Zarząd Transportu Metropolitalnego

Minibusy – przyszłość transportu publicznego

Minibusy to przyszłość transportu publicznego w GZM. Dzięki nim mieszkańcy zyskują wygodę, a samorządy – oszczędności. Wszystko wskazuje na to, że w najbliższych latach liczba linii minibusowych będzie rosła, a wraz z nią – zadowolenie pasażerów. To kolejny krok w kierunku nowoczesnego, dostępnego i przyjaznego środowisku transportu w regionie.

Opracowanie na podstawie: ZTM/fot. ZTM

Share this content: