Minibusy w GZM: rewolucja w transporcie publicznym
Minibusy stają się coraz ważniejszym elementem systemu transportowego Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM) ogłosił kolejny przetarg na realizację połączeń minibusowych, zapowiadając jednocześnie uruchomienie nowych linii. To odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie mieszkańców i samorządów na elastyczne, ekonomiczne i ekologiczne rozwiązania transportowe.
Minibusy – odpowiedź na wyzwania infrastrukturalne
Minibusy to idealne rozwiązanie dla obszarów, gdzie standardowe autobusy nie są w stanie dotrzeć ze względu na wąskie ulice, ciasne skrzyżowania czy inne ograniczenia infrastrukturalne. Dzięki nim mieszkańcy mniejszych miejscowości i trudno dostępnych rejonów zyskują dostęp do komunikacji miejskiej, co przekłada się na większą mobilność i wygodę podróżowania.
– Linie minibusowe to korzyść zarówno dla pasażerów, jak i dla gmin – podkreśla Małgorzata Gutowska, dyrektor ZTM. – Dla mieszkańców to szansa na łatwiejsze przemieszczanie się, a dla samorządów – oszczędności, bo utrzymanie takich linii jest tańsze niż w przypadku standardowych autobusów – dodaje.
Dynamiczny rozwój sieci minibusowej
Statystyki potwierdzają, że minibusy zyskują na popularności. W 2019 roku w GZM funkcjonowało 34 linie minibusowe, które obsługiwały 22 gminy. W ciągu zaledwie pięciu lat liczba ta wzrosła do 52 linii, a zasięg terytorialny zwiększył się do 27 gmin. W tym samym okresie liczba przejechanych kilometrów przez minibusy wzrosła z 2,7 mln do niemal 3,9 mln rocznie.
– W 2023 roku z minibusów skorzystało około 3,2 mln pasażerów, a w 2024 roku liczba ta wzrosła do 3,3 mln – mówi Małgorzata Gutowska. – Szacujemy, że w 2025 roku, dzięki zwiększeniu liczby kursów, z minibusów skorzysta nawet 5 mln osób – dodaje.
Nowe linie i przetargi
ZTM nie zwalnia tempa i już teraz planuje kolejne inwestycje w rozwój sieci minibusowej. W najbliższych miesiącach ma zostać uruchomionych kilka nowych linii, które jeszcze bardziej poprawią dostępność transportu publicznego w regionie. Jednocześnie ogłoszono przetarg na realizację połączeń minibusowych na istniejącej już linii zastępczej, która przebiega przez Katowice i Mysłowice. Oferenci mogą składać swoje propozycje do 14 marca. Kontrakt zakłada realizację prawie 81 tys. wozokilometrów, a usługa ma być świadczona od 26 kwietnia 2025 roku do 31 stycznia 2026 roku.
Wymagania techniczne dla minibusów są jasno określone: pojazdy nie mogą być dłuższe niż 8 metrów i muszą pomieścić co najmniej 35 pasażerów, w tym 11 na miejscach siedzących. To gwarancja, że minibusy będą mogły swobodnie poruszać się po wąskich uliczkach, jednocześnie zapewniając komfort podróżnym.
Przyszłość transportu w GZM
Rozwój linii minibusowych to nie tylko odpowiedź na bieżące potrzeby mieszkańców, ale także element długofalowej strategii poprawy jakości transportu publicznego w GZM. Dzięki minibusom możliwe staje się dotarcie do miejsc, które dotychczas były wykluczone komunikacyjnie, co wpisuje się w ideę zrównoważonego rozwoju i zwiększenia dostępności transportu dla wszystkich.
Statystyki rozwoju linii minibusowych w GZM
| Rok | Praca eksploatacyjna [wozokilometry] | Szacowana liczba przejazdów | Liczba gmin objętych liniami | Liczba linii minibusowych |
|---|---|---|---|---|
| 2019 | 2.742.652 | 2.541.639 | 22 | 34 |
| 2023 | 3.111.015 | 3.170.154 | 24 | 44 |
| 2024 | 3.886.254 | 3.257.233 | 27 | 52 |
| 2025 | 4.189.594 | 5.289.740 | – | – |
Źródło: Zarząd Transportu Metropolitalnego
Minibusy – przyszłość transportu publicznego
Minibusy to przyszłość transportu publicznego w GZM. Dzięki nim mieszkańcy zyskują wygodę, a samorządy – oszczędności. Wszystko wskazuje na to, że w najbliższych latach liczba linii minibusowych będzie rosła, a wraz z nią – zadowolenie pasażerów. To kolejny krok w kierunku nowoczesnego, dostępnego i przyjaznego środowisku transportu w regionie.
Opracowanie na podstawie: ZTM/fot. ZTM