Ładowanie

TERAZ:

Komfortowe podróże koleją z Chorzowa przez Bytom do Tarnowskich Gór

Nowoczesne, szybkie i bezpieczne połączenia kolejowe na Śląsku stają się rzeczywistością. Dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. podróżni mogą już korzystać z efektów modernizacji trasy między Chorzowem Batorym a Nakłem Śląskim – jednego z kluczowych odcinków linii kolejowej nr 131. Projekt o wartości 1,5 mld zł, współfinansowany z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS), przynosi realne korzyści zarówno pasażerom, jak i przewoźnikom towarowym.

Szybciej, wygodniej i bezpieczniej

Po zakończeniu wszystkich prac pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość do 140 km/h, co skróci czas podróży między Chorzowem Batorym a Tarnowskimi Górami o około 7 minut – z ponad 38 do 31 minut. Modernizacja obejmuje 80 km torów, sieć trakcyjną, 181 rozjazdów oraz 29 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty i wiadukty.
Nowy trzeci tor między Chorzowem Batorym a Chorzowem Miastem zwiększy przepustowość linii, co pozwoli na sprawniejszy ruch pociągów i lepsze wykorzystanie potencjału transportowego regionu.

Bytom – stacja z duszą i nowym blaskiem

Jednym z symboli odnowionej linii jest stacja Bytom – historyczne miejsce, które po modernizacji łączy tradycję z nowoczesnością. Trzy perony zyskały nowe nawierzchnie, oświetlenie LED, ławki, windy i elektroniczne tablice informacyjne.
Wnętrza przejść podziemnych ozdobiono barwnymi muralami autorstwa Moniki „Mony” Tusz, przedstawiającymi historię kolei, Bytomia oraz lokalną przyrodę. Hala peronowa zachwyca odnowioną konstrukcją i przeszkloną elewacją, na której zamontowano świetlny napis z nazwą stacji. Zachowano również ślady historii – m.in. wgniecenia po bombie i ślady po kulach z czasów wojny – które przypominają o przeszłości tego miejsca.

Z nowoczesnego Lokalnego Centrum Sterowania w Bytomiu dyżurni ruchu kierują teraz pociągami na odcinku od Chorzowa Miasta do Radzionkowa, a zabytkowa nastawnia bramowa odzyskała dawny urok i funkcję reprezentacyjną.

Nowy przystanek i bezpieczniejsze przejazdy w Chorzowie

Mieszkańcy Chorzowa zyskali nowy przystanek – Chorzów Uniwersytet, który znacząco poprawił dostęp do kolei w rejonie uczelni i pobliskich osiedli. Dojście do peronów prowadzi przez nowoczesne, oświetlone przejście podziemne przy ul. Strzelców Bytomskich.
W ramach inwestycji powstały również nowe wiadukty kolejowe – m.in. nad ul. Floriańską i Zabrską – które wyeliminowały kolizyjne przejazdy w poziomie szyn, poprawiając płynność ruchu i bezpieczeństwo.

csm_Stacja_kolejowa_Bytom__fot._Lukasz_Hachula__Polskie_Linie_Kolejowe_3_4c223c1881-1024x767 Komfortowe podróże koleją z Chorzowa przez Bytom do Tarnowskich Gór

Radzionków – kolej bliżej mieszkańców

Radzionków także zyskał nowe, wygodne perony na stacji głównej i przystanku Radzionków Rojca. Nowe wiadukty przy ul. Kużaja i ul. św. Wojciecha pozwoliły na likwidację przejazdów kolejowo-drogowych, co zwiększyło bezpieczeństwo kierowców i pieszych. Przebudowany wiadukt przy ul. Zejera ma teraz większy prześwit i nośność, umożliwiając przejazd cięższych pociągów towarowych.

Kolej dla ludzi i gospodarki

Modernizacja linii Chorzów Batory – Nakło Śląskie to inwestycja, która przynosi korzyści całemu regionowi. Zwiększona przepustowość umożliwia przewóz większej ilości towarów, wspierając rozwój przemysłu i transportu intermodalnego. Dla pasażerów oznacza to lepszy komfort, krótszy czas przejazdu i większe bezpieczeństwo, a dla środowiska – mniejsze emisje spalin i hałasu.

Kolej na przyszłość

Zakończenie wszystkich prac na trasie planowane jest do końca 2025 roku, ale już dziś podróżni mogą korzystać z efektów tej największej od lat inwestycji kolejowej w regionie. Dzięki wsparciu Funduszy Europejskich oraz zaangażowaniu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Śląsk zyskuje nowoczesną, przyjazną dla pasażerów i efektywną sieć transportową.


Projekt realizowany z dofinansowaniem Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (FEnIKS).
Partnerzy: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Rzeczpospolita Polska, Unia Europejska.

Share this content: