Metropolia apeluje o budowę dodatkowych torów między Będzinem a Dąbrową Górniczą
Zgromadzenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) zaapelowało do Ministra Infrastruktury o budowę dwóch dodatkowych torów na odcinku między Będzinem a Dąbrową Górniczą-Ząbkowicami.
Bez tej inwestycji na terenie Będzina powstanie kolejowe „wąskie gardło”, które ograniczy możliwości pełnego wykorzystania potencjału nowych inwestycji realizowanych w regionie. Obecnie PKP PLK buduje dodatkowe tory między Będzinem a Katowicami, co ma na celu rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego. Dzięki temu pociągi kursujące między miastami GZM będą mogły jeździć częściej.
– Bez budowy kolejnych torów, nawet po modernizacji węzła kolejowego w Katowicach, nadal będą istniały istotne ograniczenia na trasie Będzin-Dąbrowa Górnicza, które uniemożliwią zwiększenie liczby pociągów – podkreśla apel przyjęty przez Zgromadzenie GZM.
Inwestycja ta pozwoliłaby także lepiej wykorzystać potencjał zmodernizowanego dworca w Dąbrowie Górniczej oraz jego infrastruktury. Podobny apel w tej sprawie skierowali radni Sejmiku Województwa Śląskiego.
Pan Dariusz Klimczak
Minister Infrastruktury
Zwracamy się do Pana Ministra z apelem o podjęcie działań zmierzających do budowy dwóch dodatkowych torów między Będzinem a Dąbrową Górniczą-Ząbkowicami.
Linia E65 to najważniejsza linia kolejowa w regionie, kluczowa dla mieszkańców Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w poruszaniu się pomiędzy tworzącymi ją miastami oraz do innych miast i regionów Polski. Łączy ona centrum obszaru GZM z miastami Zagłębia Dąbrowskiego oraz umożliwia ruch kolejowy w kierunku Warszawy i Częstochowy. Do tej pory posiadała jedynie dwa tory, co powodowało nałożenie na siebie kolejowego ruchu dalekobieżnego, regionalnego i towarowego oraz związane z tym liczne ograniczenia.
Rozpoczęta w tym roku inwestycja polegająca na rozbudowie linii do czterech torów między Będzinem a Katowicami spowoduje możliwość kursowania większej liczby pociągów jedynie między tymi miastami. Dlatego bardzo istotne jest podjęcie możliwie najszybciej dalszych działań zmierzających do budowy układu czterotorowego od stacji Będzin w kierunku północnym, do Dąbrowy Górniczej-Ząbkowic.
Cały odcinek, od Dąbrowy Górniczej do Katowic przez Będzin, stanowi korytarz główny w rozumieniu Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla GZM pt. „Dobra Mobilność 30/50”. Oznacza to, że pociągi metropolitalne mogą tam kursować w godzinach szczytu nawet co 10 minut. Było to przedmiotem analiz podczas prac nad Wstępnym Studium Wykonalności Kolei Metropolitalnej.
Obecnie pociągi regionalne kursujące do Częstochowy wraz z pociągami dalekobieżnymi wyczerpują przepustowość na tyle, że ze strony GZM możliwe jest sfinansowanie jedynie niewielkiej liczby pociągów do Dąbrowy Górniczej. Bez dobudowy dodatkowych torów, nawet po zakończeniu przebudowy katowickiego węzła kolejowego, wciąż będą występować istotne ograniczenia na odcinku Będzin-Dąbrowa Górnicza, które nie pozwolą na zwiększenie liczby pociągów na trasie z Katowic do Dąbrowy Górniczej.
W tym roku zostało odebrane studium wykonalności dla wyżej opisanej infrastruktury, a miasto Dąbrowa Górnicza jest już przygotowane na przyjęcie większej liczby pasażerów dzięki zbudowanej sieci węzłów przesiadkowych wraz z dostosowaną siatką połączeń autobusowych oraz dróg dla rowerów.
Źródło GZM Metropolia / zdjęcie ilustracyjne
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. W portalu infospi.pl każdego dnia piszemy o wszystkich najważniejszych wydarzeniach ze Śląska i Regionu . Bądź na bieżąco! Obserwuj nas na Facebooku. Zapraszamy również do śledzenia naszych “siostrzanych” portali z GRUPY LEX VICTORIA Bytomski Portal Informacyjny , Gliwicki Portal Informacyjny, Zagłębiowski Portal Informacyjny.