Ładowanie

TERAZ:

Nowe tory i przystanki na katowickim węźle kolejowym

Wielka przebudowa katowickiego węzła kolejowego. Nowe tory, przystanki i lepsza komunikacja

Katowicki węzeł kolejowy przechodzi właśnie jedną z największych modernizacji w swojej historii. Polskie Linie Kolejowe SA (PLK) rozszerzają front prac na odcinek Katowice Brynów – Katowice Ligota, gdzie powstaną dwa dodatkowe tory. Celem inwestycji jest rozdzielenie ruchu dalekobieżnego i aglomeracyjnego, co znacząco poprawi płynność i bezpieczeństwo ruchu kolejowego w regionie.

Prace na odcinku Brynów – Ligota
Od najbliższej korekty rozkładu jazdy pociągów, która nastąpi 9 marca, perony przystanku Katowice Brynów zostaną wyłączone z użytkowania. Jest to konieczne, ponieważ obecne perony znajdują się w miejscu planowanych nowych torów. W pierwszej fazie prac wykonawca przystąpi do budowy ścian oporowych, które wzmocnią nasyp kolejowy biegnący od Brynowa w kierunku Ligoty. Prace będą obejmować m.in. poszerzanie skarp, wykopy pod ściany oporowe oraz instalacje kablowe.

Nowy przystanek Brynów bliżej centrum
Docelowo przystanek Katowice Brynów zostanie przesunięty bliżej centrum miasta, co ułatwi pasażerom dostęp do komunikacji miejskiej, ośrodków akademickich oraz kąpieliska. Nowy obiekt będzie zlokalizowany na wysokości autostrady A4 i zostanie wyposażony w schody oraz windy, co zapewni wygodę wszystkim podróżnym. Jeden z peronów będzie połączony z ul. Raciborską ścieżką pieszo-rowerową, a do drugiego będzie można dotrzeć chodnikiem od ul. Żeliwnej przy Orliku. Perony zostaną połączone bezpiecznym przejściem pod torami. Pasażerowie będą mogli korzystać z nowego przystanku już na przełomie 2027 i 2028 roku.

Nowy przystanek Kokociniec
W ramach inwestycji między Brynowem a Ligotą, na wysokości ul. Szadoka, powstanie zupełnie nowy przystanek kolejowy – Katowice Kokociniec. To kolejny element mający na celu poprawę dostępności transportu kolejowego dla mieszkańców aglomeracji śląskiej.

Jedna z największych inwestycji w regionie
Przebudowa katowickiego węzła kolejowego to część szeroko zakrojonego projektu modernizacji linii kolejowych od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy, Pszczynę, Zabrzeg aż do granicy z Czechami w Zebrzydowicach. Łączna wartość inwestycji to 7 miliardów złotych, a dofinansowanie pochodzi z Unii Europejskiej w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).

Korzyści dla podróżnych
Dzięki oddzieleniu ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego oraz dobudowie nowych torów, przepustowość katowickiego węzła kolejowego znacząco wzrośnie. Prędkość pociągów towarowych zwiększy się do 120 km/h, a pasażerskich – do 160 km/h. Większa częstotliwość kursowania pociągów, nowe przystanki oraz dostosowanie infrastruktury do potrzeb wszystkich podróżnych sprawią, że kolej stanie się jeszcze bardziej atrakcyjnym i ekologicznym środkiem transportu.

Bezpieczeństwo i komfort
Modernizacja katowickiego węzła kolejowego to nie tylko poprawa przepustowości, ale także zwiększenie bezpieczeństwa zarówno w ruchu pasażerskim, jak i towarowym. Nowe rozwiązania techniczne i infrastrukturalne zapewnią większy komfort podróży oraz sprawniejsze przemieszczanie się po regionie.

Inwestycja ta to kolejny krok w kierunku rozwoju transportu kolejowego w województwie śląskim, który ma szansę stać się wzorem dla innych regionów w Polsce.

Źródło / fot. PKP PLK – Ślaskie na nowych torach

Share this content: