Wspólny apel o modernizację linii kolejowych i nowe przystanki w Gliwicach
Województwo Śląskie, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Miasto Gliwice oraz Koleje Śląskie wspólnie zwróciły się do PKP Polskich Linii Kolejowych (PKP PLK) z apelem o pilną modernizację dwóch kluczowych linii kolejowych oraz budowę trzech nowych przystanków na terenie Gliwic. Inicjatywa ma na celu poprawę transportu publicznego w regionie, ułatwienie dojazdu do pracy oraz rewitalizację części miasta.

Kluczowe inwestycje dla rozwoju transportu
Podczas roboczego spotkania w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego omówiono projekty mające znacząco wpłynąć na komunikację w regionie. Chodzi przede wszystkim o:
- modernizację linii kolejowej nr 200 (Gliwice – kopalnia Sośnica – Bojków),
- przejęcie i modernizację fragmentu dawnej linii piaskowej nr 306,
- budowę trzech nowych przystanków kolejowych przy ulicach: Sikorskiego, Usługowej i Bojkowskiej.
Realizacja tych inwestycji umożliwiłaby uruchomienie nowego połączenia aglomeracyjnego między Gliwicami, Pyskowicami i Knurowem, co jest jednym z priorytetów Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Dodatkowo, mieszkańcy Gliwic zyskaliby szybszy i bardziej ekologiczny dostęp do centrum miasta, a pracujący w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej (KSSE) – wygodne połączenie do miejsc pracy.
Nowa baza Kolei Śląskich i rewitalizacja terenów pogórniczych
Koleje Śląskie planują również budowę drugiej bazy dla swoich nowoczesnych pojazdów na terenach pogórniczych, które zostaną poddane rewitalizacji. W styczniu podpisano list intencyjny z Polską Grupą Górniczą (PGG), właścicielem gruntów. Projekt spotkał się z zainteresowaniem lokalnych centrów logistycznych, widzących w kolei szansę na usprawnienie swoich działań.
Baza miałaby powstać zaledwie kilka kilometrów od gliwickiego dworca PKP, skąd codziennie odjeżdżają pociągi na ruchliwej trasie do Częstochowy, obsługującej rocznie ponad 10 milionów pasażerów.
Współpraca z PKP PLK kluczowa dla sukcesu
– Powodzenie całego projektu zależy od zaangażowania PKP PLK, dlatego liczymy, że nasz wspólny apel przekona zarządcę infrastruktury kolejowej do podjęcia działań – podkreśla wicemarszałek województwa Grzegorz Boski.
– Tory w tym rejonie wymagają modernizacji, zwłaszcza że w pobliżu znajduje się osiedle mieszkaniowe i strefa ekonomiczna. Chcemy, aby ta linia służyła zarówno ruchowi towarowemu, jak i pasażerskiemu – dodaje.
Harmonogram prac i dalsze działania
Aby przyspieszyć realizację projektu, powołano zespół roboczy, w skład którego weszli m.in.:
- wicemarszałkowie województwa Leszek Pietraszek i Grzegorz Boski,
- prezes Kolei Śląskich Krzysztof Klimosz,
- wiceprezydent Gliwic Agnieszka Dylewska,
- wiceprzewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Grzegorz Kwitek,
- przedstawiciel samorządu Bartosz Kępa.
Zespół będzie spotykał się co dwa tygodnie, aby monitorować postępy. – Planujemy szybkie spotkanie z PKP PLK w celu omówienia szczegółów. Inwestycja ma być gotowa w II kwartale 2026 roku, a nawet jeśli kwestie formalne potrwają dłużej, nie wpłynie to na termin realizacji – zapewnia Leszek Pietraszek.
Korzyści dla mieszkańców i biznesu
Modernizacja linii kolejowych i nowe przystanki to nie tylko poprawa komunikacji, ale także impuls do rozwoju gospodarczego i rewitalizacji terenów poprzemysłowych. Dzięki tym zmianom Gliwice i okolice staną się jeszcze lepiej skomunikowane, co przełoży się na jakość życia mieszkańców i atrakcyjność inwestycyjną regionu.
Łukasz Kałdonek
Fot UMWŚ