Leo Express szykuje kolejną międzynarodową ekspansję. Po Polsce spogląda na Niemcy i Francję
Czeski przewoźnik kolejowy Leo Express nie zwalnia tempa. Po ogłoszeniu planów rozwoju w Polsce firma zaczęła przygotowania do kolejnej ekspansji – tym razem analizuje możliwości wejścia na rynki niemiecki i francuski.
Nowe kierunki rozwoju
Jak wynika z najnowszych ogłoszeń rekrutacyjnych, spółka szuka specjalistów i analityków do działu Business Development, którzy będą wspierać proces badań rynku. Poszukiwani są m.in. juniorzy ds. analizy rozwoju handlowego na rynku niemieckim oraz stażyści skoncentrowani na rynku francuskim.
„Leo Express ma jako międzynarodowy przewoźnik kolejowy duże ambicje. Interesują nas zarówno trasy w ramach kontraktów publicznych, jak i przewozy open access. Dlatego rozbudowujemy nasz zespół, aby móc szczegółowo analizować poszczególne rynki” – powiedział rzecznik firmy, Emil Sedlařík.
Choć firma nie zdradza jeszcze konkretnych planów, z zapowiedzi wynika, że jednym z celów jest ponowny powrót na niemiecki rynek kolejowy.
Ekspansja krok po kroku
Leo Express sygnalizował swoje ambicje już w czerwcu, kiedy do czeskiego regulatora kolejowego złożył informację o potencjalnych nowych trasach. Na liście znalazło się aż 12 dalekobieżnych połączeń w Europie – m.in. z Pragi do Wenecji, Wiednia i Bratysławy przez České Velenice, a także trasy:
- Żylina – Ostseebad Binz,
- Praga – Nové Zámky,
- Bratysława – Bazylea,
- Praga – Rijeka,
- Bratysława – Oostende.
Warto jednak podkreślić, że zgłoszenie nie oznacza automatycznego uruchomienia kursów – to raczej forma sprawdzenia możliwości open access i badania dostępności infrastruktury.
„Proces planowania zaczyna się nawet 18 miesięcy przed startem kursów, a wiele elementów może się jeszcze zmienić. Dopiero po analizach i uzyskaniu dostępu do torów zapadają ostateczne decyzje” – tłumaczył Sedlařík.
Polska jako pierwszy krok
Ekspansja w Polsce już nabiera realnych kształtów. W marcu 2026 roku Leo Express rozpocznie kursy krajowe na trasie Kraków – Warszawa. Połączenie będzie częścią większego projektu: nowej relacji Praga – Warszawa, łączącej oba kraje.
To właśnie Polska ma stać się poligonem doświadczalnym dla dalszych planów przewoźnika w Europie.
Kolej w ofensywie
Strategia Leo Express pokazuje, że w najbliższych latach kolej w Europie będzie coraz bardziej konkurencyjna i międzynarodowa. Rosnące zainteresowanie ekologicznym transportem, otwieranie rynków na nowych graczy i rosnące potrzeby pasażerów mogą sprawić, że podróże koleją przez granice będą bardziej dostępne niż kiedykolwiek wcześniej.
Czy na trasach z Berlina do Paryża albo z Krakowa nad Adriatyk pojedziemy pociągiem Leo Express? Tego jeszcze nie wiadomo. Ale jedno jest pewne – czeski przewoźnik nie zamierza zatrzymywać się na polskich torach.
Fot Leo Express