Międzynarodowa konferencja o przyszłości szkolnictwa zawodowego w Katowicach
W Katowicach rozpoczęła się dwudniowa międzynarodowa konferencja poświęcona kształceniu zawodowemu, zgromadzająca dyrektorów szkół, przedstawicieli instytucji edukacyjnych oraz decydentów z kraju i zagranicy. W wydarzeniu uczestniczą między innymi Śląska Kurator Oświaty Aleksandra Dyla, przedstawiciele Komisji Europejskiej, parlamentarzyści, samorządowcy oraz władze województwa śląskiego z marszałkiem Wojciechem Saługą na czele.
Kształcenie zawodowe kluczem do transformacji regionu
„Edukacja zawodowa odgrywa fundamentalną rolę w procesie transformacji naszego regionu” – podkreślił marszałek Wojciech Saługa. „Postęp technologiczny i cyfryzacja wymuszają na nas kształcenie specjalistów w nowych dziedzinach. Już teraz przedsiębiorcy zgłaszają problem z pozyskaniem wykwalifikowanych pracowników, co wskazuje na pilną potrzebę dostosowania systemu edukacji do wymogów rynku pracy.”
Województwo Śląskie przoduje w rozwoju szkolnictwa zawodowego, o czym świadczy projekt „Śląskie zawodowcy” oraz liczba ponad 500 szkół zawodowych w regionie – drugi wynik w kraju po Mazowszu. Placówki te kształcą w kluczowych dla gospodarki specjalnościach, takich jak mechatronika, informatyka, automatyka, energetyka czy logistyka.
Partnerstwo na rzecz efektywnego kształcenia
Istotnym elementem rozwoju szkolnictwa zawodowego w regionie jest współpraca z Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną. „Nasze partnerstwo pokazuje, jak samorząd, szkoły i przedsiębiorcy mogą wspólnie tworzyć programy odpowiadające na realne potrzeby rynku” – zaznaczył marszałek Saługa.
Henryk Kiepura, sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji, podkreślił wartość międzynarodowej wymiany doświadczeń: „Konferencja stanowi doskonałą platformę do czerpania z najlepszych praktyk. Współczesna edukacja zawodowa musi poszukiwać nowych rozwiązań, w tym współpracy z ośrodkami badawczymi.”
Perspektywy rozwoju
Dwudniowe obrady (19-20 maja) mają na celu wypracowanie konkretnych rekomendacji dla dalszego rozwoju szkolnictwa zawodowego, uwzględniających zarówno lokalne uwarunkowania, jak i globalne trendy w edukacji oraz wymagania dynamicznie zmieniającego się rynku pracy.
FOT. UMWŚ